Hélenes verjaardagsuitstap

Posted on

Beste Belgen in België,

Vandaag waren we al vroeg uit de veren. Om 5 uur hadden we reeds ontbijt, want we hadden een bus om 6 uur richting Uyuni. Deze busrit duurde ongeveer 4u30. Natuurlijk hadden we nog een lama-shoot tegoed. Dus hebben we deze tijdens de busrit gehouden. Het was fantastisch om te zien hoeveel lama’s er aanwezig waren. We zijn onderweg flamingo’s en vicuñas tegen gekomen. Enkele kilometers voor Uyuni was er een wegblokkade en konden we niet verder met de bus. Gelukkig waren de jeeps op de hoogte en haalden ze ons op aan de andere kant van de blokkade. Om aan de jeeps te geraken moesten we een stuk naar beneden wandelen. Door de plotse blokkade gingen de jeeps off-road om in het stadje Uyuni te geraken. Daar deden we een stop en kregen de chauffeurs nog een zakje snoep (karamelletjes gevuld met witte chocolade) om aan ons uit te delen.

Toen begon pas onze tweedaagse uitstap door het prachtige landschap.
Onze 1ste stop was richting San Cristobal. Om hier te geraken hadden we een lange tocht van 100 km voor de boeg. Natuurlijk moest er een plaspauze worden ingelast in het wild. Voor sommigen was dit de eerste keer, waardoor ze het stappenplan van het wildplassen door Jolien kregen uitgelegd. Hiervoor moesten enkelen hun grenzen leren verleggen. Eindelijk kwamen we terecht in het dorpje San Cristobal, waar we lunchten.
Onze 2de stop was Ciudad De Piedra. Dit is een locatie met verschillende soorten rotsen waar de bevolking dierenfiguren in ziet. Aan de top van de rotsen hadden we een mooi uitzicht. In de verte zagen we de bui al hangen (neem dit maar letterlijk), er was veel donder te horen en ook waren er duidelijke bliksemschichten te zien.
Daarna vertrokken we met de jeeps naar Laguna Hedionda, hier kwamen we terecht in een hagelstorm met luide donder. We zijn hier ongeveer 3 min gebleven, omdat velen terug naar de auto liepen. Enkelen waren natuurlijk helemaal buiten adem toen ze in hun jeep terecht kwamen.
Toen reden we verder naar Laguna Cañapa, hier was het ondertussen al droog en waren de flamingo’s goed te zien.
Daarna ging de rit naar ons hotel in San Juan. Hier bestond het interieur uit zout (van het zoutmeer), zowel de banken, tafels, bedden en nachtkastjes. De muren waren van steen waar ze laagjes zout over hadden geplaatst. Enkele leerlingen en leerkrachten konden het niet laten om aan de muren te likken.

Na het avondeten werd een feestje gehouden voor Hélene haar 28ste verjaardag. Er werd gezongen en we kregen een verjaardagstaart met veel slagroom van de eigenares van het hotel. Een toffe afsluiter van de vermoeiende dag.

Vele groetjes van de Belgen in Bolivia,
Charlie en Lise

Please follow and like us: